مراقبت های بعد از عمل سپتوپلاستی
بهترین جراح بینی در کرج
اسفند ۸, ۱۳۹۶
بیماری های گوش

بیماری های گوش : گوش انسان دستگاه مهم و پیچیده‌ای در بدن انسان می باشد که اغلب ما تنها از یکی از وظایف آن آگاهی داریم و از اهمیت خاص آن علاوه بر شنوایی اصوات مختلف بی اطلاع هستیم. گوش ها وظیفه ای حیاتی در برقراری و حفظ تعادل در بدن ما به عهده دارند. با توجه به این امر هر اختلال کوچکی در عملکرد این عضو سبب سرگیجه، عدم تعادل، کاهش شنوایی و خطراتی برای مغز می شود. لازم به ذکر است که گوش انسان از سه قسمت تشکیل شده است که شامل: گوش داخلی، میانی، خارجی می شود.

گوش داخلی

شامل گیرنده های عصب شنوایی و تعادلی که به مغز می روند، می شوند.

گوش میانی

استخوانچه هایی که در گوش میانی وجود دارند وظیفه انتقال صوت از پرده را به گوش داخلی بر عهده دارند.

گوش خارجی

شامل مجرا و لاله گوش می شود.

انواع بیماری های گوش

عفونت های گوش جزو مهمترین عوامل در ایجاد بیماری ها و کاهش شنوایی می باشند که در زیر عفونت ها را در سنین و بیماری های متفاوت بررسی می کنیم.

عفونت های زمان جنینی

سرخجه و دیگر بیماری ها می توانند موجب آسیب های شنوایی و بروز برخی اختلالات درگوش نوزاد گردد. عفونت های در بدو تولد و نوزادی هم می تواند در شنوایی نوزاد تاثیر بسزایی گذارد، اما با درمان به موقع می توان این مشکلات را درمان کرد.

اتیب سروز

مهمترین دلیل کم شنوایی در اطفال، التهاب های بدون عفونت در گوش میانی است که با علائم تب و درد همراه می باشد که اگر درمان نشود عفونت مزمن ایجاد می کند که منجر به پارگی پرده گوش می شود. این امر باعث افت شنوایی، فلج عصب صورت، ترشحات عفونی گوش، آبسه مغزی، سرگیجه و مننژیت می گردد که تنها راه درمان این بیماری جراحی است.

اتواسکلروز

این بیماری در سنین نوجوانی و جوانی ظاهر می شود و بیماری شایعی است که دلیل آن چسبندگی در استخوانچه های موجود در گوش میانی می باشد.

بیماری های گوش ارثی

مهمترین دلیل در کری و کاهش شنوایی عمیق، بیماری های گوش ارثی می باشد. این اختلالات از هنگام جنینی و تولد به وجود می آید که در برخی مواقع تا بعد از ۲۰ سالگی نیز ادامه می یابد.

بیماری خود ایمنی در گوش

بیماری های گوش داخلی ، حالت التهابی در گوش داخلی می باشد. تشخیص سریع بالینی در این بیماری بسیار اهمیت دارد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن، سلول های گوش داخلی را با ویروس یا باکتری اشتباه می گیرد و به آنها حمله می کند، این بیماری ایجاد می شود.