تغذیه پس از جراحی لوزه
استفاده از عینک بعد از جراحی بینی
دی ۱۹, ۱۳۹۶
دلایل بروز سینوزیت

دلایل بروز سینوزیت : سینوزیت یک اصطلاح جهت توصیف تورم یا التهاب در سینوس ‌ها می باشد که پشت، بالا، بین چشم‌ ها قرار گرفته اند. از علائم سینوزیت می ‌توان به احساس درد یا فشار روی صورت، بخصوص در اطراف بینی و چشم ‌ها، بوی بد دهان، از دست دادن حس بویایی، سر درد، تب، ضعف یا احساس خستگی، احساس درد در گلو و سرفه اشاره کرد.

عفونت سینوسی

یکی از شایع ترین علت های سینوزیت ، عفونت می باشد. در اصل بیشتر موارد به سینوزیت حاد مربوط می شود که به صورت سرماخوردگی معمولی شروع می‌شود.

آناتومی عفونت سینوسی

سینوس ‌ها، فرورفتگی ‌های توخالی‌ در جمجمه می باشند که توسط غشای مخاطی پوشانده می شوند. این مخاط به صورت طبیعی به درون مجراهای بینی و خارج از آن یا در پشت گلو خالی شده و متورم می گردند، اما هنگامی که بیماری‌ هایی مانند ویروس سرماخوردگی موجب ایجاد مخاط زیاد یا التهاب غشاهای مخاطی شوند، این فرآیند دچار اختلال می ‌شود.

امکان دارد سینوس‌ های شما بسته شوند و ممکن است جریان هوا در حفره‌های سینوسی آن را دچار گرفتگی کند. این بیماری ‌ها جهت رشد باکتری بسیار مناسب می باشند. در اصل یک ویروس سرماخوردگی معمولی به همین شکل می ‌تواند موجب عفونت باکتریایی سینوسی شود. در این شرایط سیستم ایمنی شما از مبارزه با ویروس سرماخوردگی خسته می شود که همین امر موجب پیشروی عفونت باکتریایی آسان تر می شود.

اکثر افراد سینوزیت را با سرماخوردگی شدید اشتباه می ‌گیرند و این مسئله زمانی برای شما عزیزان قابل درک و تشخیص است که آگاهی داشته باشید که در بیشتر موارد سینوزیت به شکل سرماخوردگی ساده آغاز می شود و هنگامی که شدت گرفت منجر به سینوزیت می ‌شود.

چطور می‌توان از بروز عفونت سینوسی پیشگیری کرد؟

با نوشیدن آب زیاد می توانید از تبدیل یک سرماخوردگی ساده به عفونت سینوسی با رقیق و آبکی نگه داشتن مخاط خود جلوگیری کنید. می توانید از دستگاه رطوبت ‌ساز جهت مرطوب کردن فضای اطرافتان استفاده کنید. برخی متخصصان توصیه می‌ کنند زمانی که دچار سرماخوردگی شده اید، جهت پیشگیری از بروز عفونت سینوسی از داروهایی از نوع دکونژستانت استفاده کنید.