پارگی پرده گوش

خرداد ۲۸, ۱۳۹۸
پارگی پرده گوش دکتر عباس نوروزی

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش، همانند فرود آمدن یک صاعقه، می‌تواند به طور ناگهانی روی دهد. پارگی پرده گوش و یا سوراخ شدن پرده‌ی تمپان ممکن است به بروز مشکلاتی نظیر نقص شنوایی و عفونت گوش میانی منجر شود.

پارگی پرده گوش دکتر عباس نوروزی

ضمن اینکه امکان دارد جهت بهبود آسیب پرده گوش به عمل جراحی نیز نیاز باشد. ولی اگر از گوش خود به خوبی مراقبت نمایید پارگی پرده گوش بدون نیاز به جراحی طی ا الی ۲ ماه التیام می یابد. پارگی پرده گوش در اثر به وجود آمدن شکافی در غشاء نازکی که گوش خارجی را از گوش داخلی جدا می ‌کند، ایجاد می شود. این غشاء، غشاء تمپانی نامیده می شود که از بافتی همانند پوست تشکیل شده است.

پرده‌ی گوش دو وظیفه خطیر را در گوش شما بر عهده دار دارد. این پرده امواج مرتعش صدا را احساس نموده و آن‌ ارتعاشات را تبدیل به پالس‌های عصبی می‌کند که صدا را به مغز شما انتقال می دهند. ضمناً از گوش میانی در مقابل آب، باکتری ها و اجسام خارجی محافظت می نماید. اغلب، گوش میانی پاک و استرلیزه می باشد. ولی در صورت پارگی پرده گوش، باکتری‌ها می‌توانند وارد گوش میانی شوند که این امر موجب بروز عفونت گوش میانی می گردد.

علل بروز

• وارد شدن فشار ناگهانی به پرده گوش به طرف خارج (مکش به طرف خارج) به طور مثال در اثر بوسیدن گوش
  • عفونت گوش میانی (در صورت بروز این عارضه جهت درمان کامل عفونت‌های گوش سریعاً نزد پزشک مراجعه نمایید.)
  • آسیب مستقیم به گوش
  • سروصدای ناگهانی و بلند مثلاً ایجاد یک انفجار بزرگ در نزدیکی شما
  • وارد كردن اشیا به درون گوش
  • حادثه در زمان شیرجه یا شنا
  • وارد آوردن فشار ناگهانی به پرده گوش به سمت داخل مثلاً در اثر سیلی

مصرف مسکن یا داروهای آنتی بیوتیک

معمولاً پارگی پرده گوش طی سه ماه و بدون هیچ درمان خاصی بهبود خواهد یافت. ممکن است پزشکتان آنتی بیوتیک تجویز نماید، (چه به صورت خوراکی یا قطره‌ی گوش) تا از بروز عفونت گوش پیشگیری کند یا عفونت موجود بهبود یابد. اگر احساس درد و ناراحتی داشتید، امکان دارد پزشک داروهای مسکنی مثل ایبوپروفن و استامینوفن را برای شما تجویز کند. ممکن است برای رفع احساس درد از گرما نیز استفاده کنید.

ترمیم پرده گوش با عمل جراحی

در صورتی که روند بهبود پرده‌ی گوش کند باشد، با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت نمایید؛ چرا که ممکن است برای ترمیم پرده‌ی گوش آسیب دیده به عمل جراحی نیاز داشته باشید. در عمل جراحی، که اغلب ا الی دو ساعت به طول می انجامد، پزشک یک تکه از بافت بیمار را به پرده‌ی گوش پیوند می دهد تا آن را ترمیم نماید. معمولاً عمل جراحی برای سوراخ‌های بزرگ و یا سوراخ‌هایی که لبه‌ی پرده‌ی گوش را نیز در بر می‌گیرند، به کار می رود. همچنین اگر پرده گوشی در اثر عفونت دچار پارگی شود برای ترمیم آن نیز از عمل جراحی استفاده می شود.

نکات مراقبتی

تا زمانی که پرده‌ی گوش در حال بهبود است، می بایست گوش‌تان را خشک نگه دارید و از آن در مقابل هوای سرد محافظت کنید. تا وقتی که پزشکتان اجازه نداده از غواصی یا شنا کردن اجتناب نمایید. ضمناً لازم است از کلاه حمام استفاده کنید یا در بخش خارجی گوش‌تان پنبه‌ی آغشته به ژله پترولیوم قرار دهید. توصیه می شود زمانی که دوره‌ی درمان را سپری می کنید، از فین کردن بپرهیزید.

جراح و متخصص گوش ، حلق ، بینی